Szálláshelyek és social media concierge - 2011.05.10. 10:51

Bizony, elaggott őshotelek százéves csővezetékeiből már víz sem csöpög, de a Facebook onnan is ömlik ránk naponta. Rögtön az első mondatunkban  tisztáztuk is a magyar online marketing social szekciójának gigantikus problémáját: SMO=Facebook.
 
Lássuk, mihez kezdhetünk a fácsén, ha van egy szállodánk, esetleg éttermünk. (Itt és most viszont tisztázni szükséges: szerző nem SMO specialista. Próbált meghallgatni pár, magukat annak felkenő halandót, ám bizodalma mindig megrendül, amikor az ún. SMO expert azt mondja, hogy az XY brandnek 300.000 lájkolója van, tehát 300.000-en olvassák üzeneteiket minden nap. Szerző üzemelteti cégének Facebook oldalait, sőt már hirdetett is ott, van némi gyakorlati tapasztala, és megpróbál józan maradni. Ennyi.)
 
0. Nagyon fontos, hogy ne személyként regisztráljunk, ez a nulladik lépés, sajnos sokan elkövetik. Az intézményi lehetőségek választéka jó, és egy briliáns fejlesztésnek köszönhetően, 2011 januárja óta már módosítani is lehet "tevékenységi körünket".
 
1. Készítsük fel oldalunkat látogatóink, s reménybeli követőink számára. Lehet csinosítgatni, erőteljes főképet választani. Készítsünk szép aloldalakat: étlapot, szolgáltatásainkat bemutató színes-szagos oldalakat stb. Aki látott már html-t, élvezni fogja, egyedi CSS-sel is dolgozhatunk, az viszont "otthon" hosztol majd. Őrült látogatottságra nem feltétlenül kell számítani, de komoly és igényes lapon itt is többen maradnak. Sőt, adott esetben ezen oldalak közül is lehet open page-nek választani vagy egy facebook kampány esetében ide is érkeztethetjük a klikkelőket (pl. egy program vagy a nyári üdülési szezon kapcsán). Ezekről nem tilos hazahivatkozni az asztalfoglalást vagy a szobafoglalást, de a Facebook alapvető szerepe nem ez.
 
2. Gyűjtsük össze közönségünket, közösségünket. Szerzőnek a módszerre vonatkozóan tuti receptje nincsen. A két véglet 

a) mindennapos és érdekes kommunikáció, szerkesztett oldalak aktualitásának fenntartása, a követői kérdések, felvetések 7/24 megválaszolása
- költsége: csupán a legügyesebb munkatárs munkaideje
- lájkolószám-tendencia: mint egy klasszikus dízel, lassan melegszik be, lomhán gyorsul, de aztán nagyon megbízhatóan és olcsón elvisz a világ végére is
b) lájkolj, hogy nyerj kampány: fontos kijelenteni, hogy az a) pont nélkül nettó pénzkidobás, de azzal együtt sem feltétlenü éri meg az árát, hiszen itt kilóra veszünk lájkolókat, akiknek semmi köze a cégünkhöz, pusztán nyerni akartak valamit. Konkurensek közti presztízsharcban érdekes.
- költsége: magas, klikkárak + a nyeremény, szerencsére a hospitality szolgáltatás
- lájkolószám-tendencia: az egykori szomszéd rednáig felpiszkált ezeröcsije, piszkosul gyorsul, de igazából nem nagyon használható
 
Az utóbbi módszer könnyen elvarázsol, magával ragad. Újabb és újabb összegeket áldozunk rá, mert jó látni, hogy lám: tízezren lájkolnak minket!
Az igazság azonban más. Ha az a) módszerrel megszerzett 1000 márkahű látogatónk van, ehhez a b) módszerrel igen, hozzátehetünk 10.000 akárkit, akikből akár néhány márkahű is kerülhet, de igen kevés. Ennek fényében értékelendő az erre elköltött pénzek nagysága… Az a) nélküli b) = hulladék.
Itt is érvényes a Google kapcsán elhíresült szlogen: ne akarj a fácséből többet kivenni, mint amennyit beleteszel.
És még valami: sorsoltál-e minden fizető vendéged között nyereményeket vagy csak a fácsén nyomod ezt?
3. Működtessük a Facebook oldalunkat! Minden napra találjunk ki valami érdekeset. Programot a környéken. Egyáltalán nem tilos tőlünk egyébként távoli szakmai hírt sem megosztani a követőinkkel. Nagyon fontos: kérdezzük őket, működtessük a követőinket. Döntsük el: tegeződünk-e vagy sem. Ha tegeződünk, akkor bátran, nem tilos, sőt. Nekünk, hotelier-knek ez fura, ezért vigyázni kell, ne legyen görcsös jópofizás, modorosság belőle. Tegyünk közzé videókat, friss képeket.
Nehéz megállni, de úgyis becsúszik pár sales üzenet is, nem baj az, de legyen az is ügyes ("Tudjuk, hogy már mindenki lefoglalta nálunk a szobáját húsvétra, ha valaki mégsem, szólunk, hogy már csak 7 szobánk üres, ill. utána is tavaszi szünet van még!"). Tegyük kedvenc oldalaink közé a városunk, régiónk, a helyi programok stb. oldalait.
És főleg: érezzük jól magunkat a fácsén, "oldalként" is.
A Szállodaszövetség egyik közgyűlésén a helyszín miatt a dresszkód az informális volt: mindenki jöjjön lazán. A sok-sok régivágású szállodaigazgató ezt úgy oldotta meg, hogy levette a zakóját és a nyakendőjét. Hááát, minden volt, csak nem laza…
A Facebook-kal kapcsolatban az alábbi mondatokat ízlelgessük még, hogy tisztán, tisztábban láthassunk:
- A középszer nem menő (socialban fokozottan).
- A reggeli kávédhoz szívesen olvasgatnád saját magad?
- Ha IRL az intézményed nem gazdag érzelmi tónusokban, ne várj sokat a fácsétól.
- Ne akarjuk megmérni a socialt. De a Facebook hirdetéseid nem ide tartoznak!
- Soha ne adjunk többet a facebookozóknak, mint bárki másnak
- Ha egyszer időd engedi, számold meg az utolsó hónap aktivitásainak lájkolóit és kommentelőit. Ennyi követőd van, ezt a számod vesd össze a törzsvendégeid vagy más marketing szempontból hatásos csoportok létszámával!
- Ha "valamit ki kéne írni, mert ma még nem írtunk semmit", inkább NE!
- Nincs rajta mindenki a Facebookon, sőt.
- Ha értékesítési céllal hirdetsz, ne add meg a Facebook oldalad címét!
- Szoktál-e a hétvégi pihenésedhez, nyaralásodhoz a Facebookon úticélt keresni?
- Azért regelsz a fácsén mert a kommunikációd elengedhetetlen eleme vagy csak mert kell, mert a csapból is ez folyik?

A bejegyzés trackback címe:

https://tufi.blog.hu/api/trackback/id/tr872892583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2011.05.10. 15:45:20

Én beraknám a "Szigorúan házon belüli meló"-t is.

concierge · http://tufi.blog.hu 2011.05.10. 21:28:59

@Szűcs Attila: Ah, kimaradt annyi minden, de igen, így van!


Utolsó kommentek